Historic Cambridge & Oxford

25 maart 2018 - London, Verenigd Koninkrijk

Nu ik dit schrijf, zitten we weer in de trein naar huis. We zijn allebei doodmoe maar we hebben een superleuk weekend gehad. Vrijdagmiddag zijn Eswara en ik op de trein gestapt naar London, om Cambridge en Oxford te bezoeken. Aangezien het nogal ingewikkeld is om van de een naar de ander te reizen met het ov, hadden we maar besloten om in London te blijven slapen. Vrijdagavond begon de pret meteen toen we in de trein stapten. Naast ons zat een man die ons hoorde praten en vroeg of het Fries was. Dat niet, maar het liep wel uit op een interessant gesprek over Kelten en talen. Daarna in de metro gesprongen en naar ons hotelletje. Wij hadden bedacht dat het misschien leuk was om een drankje te doen 's avonds, en in een kroeg in de buurt was het Happy Hour, dus zo gezegd zo gedaan. Toen wij aan ons biertje zaten kwam een jongen vragen of we ook wat te eten wilden. We vonden hem eerst nogal awkward, maar even later kwam hij ons een tweede biertje brengen, zo maar, voor niks. Toen viel hij al wel wat meer in de smaak :) Intussen werd voetbal uitgezonden (Nederland - Engeland) en dat was natuurlijk wel leuk om te kijken. We werden allebei een beetje melig (de porties bier waren, eehm, best groot) dus na een derde biertje (ook gratis van onze barman, die overduidelijk wel interesse had in ons, ook een gesprekje aanknoopte) was het wel weer genoeg geweest, en zijn we maar naar de Mcdonalds gegaan om nog wat extra te eten een een eventueel vierde biertje te vermijden, hoewel de barguy toch wel heel aardig voor ons was. Jammer genoeg hebben we daarom de wedstrijd niet uitgekeken, maar ja, achteraf bleek dat we verloren hadden en dat wat we gemist hadden niet meer zoveel soeps was. Helaas Nederland...

Zaterdagochtend was het helaas toch enigzins moeilijk om uit bed te komen, maar het ontbijtje in ons hotel liet me al een stuk wakkerder voelen, en ja, zaterdagochtend en er vroeg uit, dat werkt ook eigenlijk niet. Eenmaal op pad had ik er wel heel veel zin in, ik wilde graag naar Cambridge, al een hele tijd. Het metronetwerk lag behoorlijk overhoop, er reden geen Circle (maar die haat Eswara toch) en beperkte District en Hammersmith & City lijnen. Zaterdag konden we met Piccadilly dus dat maakte toen nog niet heel veel uit, maar het was toch best nog wel een eind met de Underground. Toen via Kings Cross, rennen om de sneltrein te halen en een uurtje later waren we er! Bij het station was nog niet veel te zien maar eenmaal in de stad was er genoeg om te kijken! Eettentjes, kerkjes en iets grotere kerkjes waar we meestal ook wel in konden en heel veel colleges. En natuurlijk River Cam met zijn bruggetjes, waar we een boottochtje gemaakt hebben met een leuke student (en nog een aantal anderen hoor.) Ik denk dat Cambridge misschien vanaf het water nog wel het mooist is. Het is zo sfeervol, veel groen en bloemen en plekken die je alleen vanaf daar kan zien, omdat je er niet mag komen als je er niet studeert. Dat was wel jammer, er waren hele mooie plekjes om te wandelen, maar tussen de verschillende terreinen van de colleges stonden steeds hekken waardoor je niet echt lekker kon doorlopen. Daarna wilden we in de Kings College Chapel, maar dat kostte weer een hoop en bovendien waren we te laat... Jammer, volgende keer dan maar. Daarna een beetje in winkeltjes rondgesnuffeld, in de tuinen van een aantal colleges gewandeld en toen zijn we maar pizza gegeten. We moesten daarna immers ook nog terug naar London. En geloof het of niet, wij stappen uit de metro, lopen naar ons hotel en onderweg roept iemand naar ons. Het was de barguy van gisteren! Hij vond het volgens mij nogal leuk om ons weer te zien en wij waren ook verrast. Even gepraat en wie weet komt ie nog eens naar Chi, haha. Hij wist namelijk niet eens dat het bestond :)

Na een diepe slaap (die helaas een uurtje korter was) werden we iets te vroeg wakker. Ik ben maar meteen onder de douche gestapt om een beetje wakker te worden en ons volgende probleem diende zich aan, de meeste metrolijnen reden niet naar Paddington (op de Bakerloo na, waar wij echt ver uit de buurt zaten) dus wij moesten daar op een andere manier zien te komen. Uiteindelijk konden we door de metro de andere kant op te nemen (die leek ook eerst niet te komen maar kwam toen gelukkig toch) daarna met de Heathrow Express, de trein nemen naar Oxford. Daar hebben we ons prima vermaakt! Eerst zijn we over de Main Roads gelopen, heb ik Eswara de mooiste plekjes van Oxford laten zien, waar ik al een keertje geweest was, zijn we nog een keer in de University Church St. Mary the Virgin geweest en nu hebben we ook de toren beklommen! Dat is wel echt een aanrader, Oxford van boven is absoluut prachtig. Daarna begonnen de problemen. Omdat we al uitgecheckt hadden bij ons hotel hadden we al onze spullen bij ons, Es had een koffertje. Wij stonden in de rij om bij Christ Church Cathedral naar binnen te gaan (daar waren we de vorige keer dat ik in Oxford was niet aan toe gekomen,) dat is én een mooie kathedraal en een college waar heel veel scènes van Harry Potter en The Golden Compass zijn opgenomen. Toen sprak een man Es aan, dat je geen koffertjes mee naar binnen mocht nemen en dat ze ook geen plek hadden om het achter te laten. Dat vond ik wel slecht, prima dat je die dingen niet binnen wil hebben, maar bied dan tenminste een plek aan om ze te laten, al dan niet tegen betaling, en niet een kilometer verderop, waar we in de eerste instantie naar door verwezen werden. Dat bleek nog eens dicht te gaan ook! Dus ik was sneu, maar ook gammel dus eerst maar even wat eten. Toen zette Eswara daar opeens haar liefste glimlach op en vroeg of ze gaar koffer daar niet een uurtje mocht laten. Ik had de hoop allang opgegeven en had er niet eens aan gedacht. En het mocht! Wij snel terug en we konden er gelukkig nog in, zelfs de rij was weg! Binnen was het ontzettend tof, moeilijk voor te stellen dat daar echt nog mensen studeren, eten in zo'n iconische eetzaal en daar gewoon onbeperkt mogen rondlopen. Kathedraal was ook heel erg mooi, echt alsof je midden in de film zelf zit. We waren letterlijk de laatsten die er weer uit liepen, de zware eikenhouten deur sloot achter ons. Koffer weer opgehaald, de jongen achter de bar de hemel in geprezen en daarna zijn we nog bij Oxford Castle geweest en rondgesnuffeld in de tuinen ervan. Daarna heerlijk gaan eten in een Indisch restaurant dat Es had uitgekozen. En toen zijn we begonnen aan de lange reis terug waar we nog steeds mee bezig zijn... De coupé is bijna leeg, op een jongen na, die al geen kaartje had, en ook nog eens zijn slechte muziek zo hard heeft staan dat wij er op aan het freestylen zijn. Zo wil je gewoon doof worden volgens mij. We moeten zo overstappen op de laatste service naar Chi. Maar hopen dat dat goed gaat want ik wil naar bed...

UPDATE: We zitten nu in de laatste trein naar Chi, dus we gaan nog wel thuiskomen. Gelukkig maar. Ik ga zo lekker slapen en zal later de foto's online zetten. Xx