Discover Glasgow!

3 juli 2017 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Gisteren zijn we aangekomen in one of the most living cities I've ever seen. Alles hier is zo Schots en toch zo internationaal! Iedereen is superaardig, ik voel me hier ontzettend welkom. We hebben een gezellig gesprek gehad met het meisje bij de receptie van ons Youth Hostel, ze vertelde ons met liefde over haar stad. alles wat we wel niet in anderhalve dag konden doen (te veel!) as ​we had no clue, ​zeker niet door het verbijsterende verschil met Edinburgh. Nou ja, no clue, ik had zo wel m'n ideeën, maar rustig door de bruisende straten slenteren was ook al een ervaring op zich. Alleen die stoplichten komen me nu wel de neus uit. Zelfs de politie loopt door rood! (We hebben het gezien. Twee keer) Hier komen was nog een dagtaak op zich, aangezien onze coach niet aan de trein zat, toen we eenmaal met onze zware koffer waarvan een wieltje stuk is (zucht) op het station in Inverness waren. ​Well, then you have no places reserved, I'm afraid. ​Ja, daar hebben we wat aan. Eerst leek het erop dat we dik twee uur (tot Perth) moesten staan, gelukkig maakten ze de trein bij nader inzien langer en konden we toch zitten. Veel te laat in Perth, overstap gemist, gelukkig riepen ze toen om dat we via Stirling zouden rijden, waar we alsnog de trein naar Glasgow Queen Street konden pakken. Gelukkig maar, en gelukkig maar dat we de taal spreken. We twijfelden nog, omdat verder niks erop leek dat we een andere route zouden rijden. Het was gelukkig wel zo. Scotrail loste het voor ons op. Toch een stuk behulpzamer dan de NS, die nog net niet zegt: 'zoek het maar uit!'

Zo kwamen we in Glasgow, wat ons beide een beetje overweldigde. Het druipt hier van de cultuur, en toch is het zo anders dan alles wat we al gezien hebben. Schotland blijft me verbazen. Zoals het meisje bij de receptie ook zei, ​'Edinburgh is more obviously beautiful, Glasgow hides its beauty and you have to discover it.' ​ Gisteravond dus maar een beetje rondgelopen, heerlijk gegeten in een restaurant en daarna nog een ijsje. Aangezien we hier geen ontbijt hebben hadden we maar besloten te gaan ontbijten bij de Waterstones, wat we vanochtend ook gedaan hebben (en geshopt natuurlijk!) en morgen weer gaan doen. Daarna zijn we in een prachtig park een stukje buiten het centrum geweest, aan de River Kelvin en in de Art Gallery, echt gaaf! Via River Clyde zijn we toen weer teruggelopen naar het centrum waar we allerlei werk van o.a. Mackintosh (die hier een soort held is, maar het was een architect) bekeken hebben. Ik heb zelfs nog pianogespeeld in the Lighthouse, op een openbare piano, en daarna zijn we nog op George Square geweest. Het was echt superweer, we hadden zelfs onze zonnebrillen op! Wie had dat nog verwacht, ik niet! Daarna lekker zelf gekookt en nu zijn we ons helaas, helaas aan het voorbereiden op ons vertrek morgen. Maar ik mag nog niet verdrietig zijn. Morgen gaan we nog weer naar de Waterstones, naar de kathedraal hier, en nog vliegen. It's not over yet. Not yet.