Just a day out

3 februari 2018 - Salisbury, Verenigd Koninkrijk

Af en toe ben ik even heel gelukkig dat ik hier ben, en dat ik van alles wat ik graag wil zien, gewoon binnen handbereik heb en er in mijn vrije weekend naartoe kan. Zonder vliegtickets of complexe planningen, ik stap gewoon in de trein of bus en in no time ben ik er. Daar geniet ik wel van, want dit land is zo geweldig. Er zijn hier zoveel mooie plekjes! Vandaag was zo'n dag dat ik even extra geniet van het feit dat mijn dagelijks leven zich nu hier in Engeland afspeelt. We zijn op tour geweest naar Stonehenge en Salisbury. Het enige probleem hier... het regende. Net als bijna altijd, maar de hele week was het best oké en ja hoor, wij gaan op tour en het regent. Paraplu mee en gaan, anders kom je hier nergens. Anders zou het hier niet zo groen zijn, zeggen we dan maar. De dag begon op tijd, wij staan (voor de verandering ;) om kwart voor negen braaf bij de bus. Arme Eswara had drie dansshows in Portsmouth gehad donderdag en vrijdag dus die was moe en brak, en niet zo te spreken over het feit dat we ruim, echt ruim op tijd waren en dat ze nog wel drie keer haar wenkbrauwen had kunnen doen. Ik kon me er iets bij voorstellen. Ik had de extra tijd ook wel op prijs gesteld, maar de poster stelde duidelijk dat we om kwart voor moesten verzamelen, en Sarah (de organisator van alle trips) ging zelf mee, en ik had verhalen gehoord over haar stiptheid, dus ik durfde het nog niet eens in mijn hoofd te halen om later te komen dan dat. Achteraf bleek dat dus allemaal mee te vallen, maar dat kon niet weten, sorry Es... Gelukkig konden we in de bus nog een beetje slapen, alhoewel we daarin flink gestoord werden door de luid zingende Argentijnen die vlakbij ons zaten. Zoo irritant! Als ze nou mooi zongen, maar dat was ook niet echt het geval. Gelukkig was het niet zo ver als naar Bath en waren we vrij snel in Salisbury, waar we de dag zouden beginnen. We liepen door de regen naar de kathedraal, best een schoonheid van buiten, maar nog veel mooier van binnen. Er was een soort binnenplaats met allemaal mooie zuilen en daar hoorden we dat we ook daadwerkelijk een rondleiding zouden krijgen door de kathedraal. Onze gids was een ongelofelijk lieve opa waarbij het woord ​passionate ​hierbij wel van toepassing was. Hij vertelde met zoveel liefde en enthousiasme over de overigens prachtige kathedraal (zie foto's). We kwamen onder andere langs een zingend kinderkoor, de oudste klok ter wereld, een spiegelfontein, het choir, mooie glas-in-loodramen, een heleboel graftombes (waar de gids de meest bizarre interessante verhalen over wist te vertellen) en de Magna Carta, waarvan een deel bewaard wordt in die kathedraal. Heel tof, want ik moest dat 'ooit' leren voor geschiedenis en daardoor wist ik dat dat het bewuste document was wat King John gedwongen moest ondertekenen en waarbij Engeland de eerste constitutionele monarchie ooit werd. (Mocht u hierover meer informatie willen verwijs ik u graag door ofwel naar Wikipedia of naar de mooie informatieve foto's die Eswara gemaakt heeft, anders wordt het allemaal veel te ingewikkeld.) Daarna nog even wat rondgesnuffeld in Salisbury, thee en chocolademelk gedronken want het was koud... en de bus weer in richting Stonehenge! Ik kon me maar lastig een voorstelling maken van wat ik moest verwachten. We kregen een audioguide en werden met de bus naar de stenen gebracht. Dat was indrukwekkender dan ik gedacht had. Het liefst was ik er natuurlijk geweest bij zonsop- of ondergang, want dat schijnt het allerspeciaalst te zijn, maar we konden heel dichtbij komen en de audioguide wist er een hoop over te vertellen. Zo veel, dat Es en ik op een gegeven moment (terwijl wij met ons nerdy gedrag nog stonden te luisteren in de ijzige wind) aangetikt werden met de boodschap dat er op ons werd gewacht... Tsja, niemand had blijkbaar alles geluisterd, maar wij natuurlijk wel weer. Onderweg terug nog snel even de rest geluisterd, haha. We mochten nog kijken in het museum, wat wel tof was omdat je echt kon zien hoe Stongehenge er (waarschijnlijk, ze weten bijna niks zeker) uitgezien moet hebben. Het was echt nog veel gaver dan nu. Een deel van de tentoonstelling was buiten, dus wij willen door de deur, staat er met koeienletters EXIT boven. Wij met ons domme gedrag denken voor some reason, oh daar kunnen we niet door want dat is een uitgang, geen ingang, en zoeken naar een ingang. Die was er natuurlijk niet, want als je naar buiten wil moet je natuurlijk door de uitgang. Het duurde alleen even voordat dat kwartje bij ons viel... Ik houd het maar op, we waren moe. De dag was het in ieder geval zeker waard. De kou gaf me een excuus om gewoon nog een keer thee te halen en toen konden we alweer terug naar Chi. Lekker opwarmen.

Ik had beloofd om voor Es te koken vanavond dus dat heb ik ook gedaan. Mijn specialiteit, pasta met zalm werkt dus ook met spinazie en een beetje tomaat. Het was verrassend goed gelukt al zeg ik het zelf. Mijn kookkunsten verbeteren hier met de dag! Maar goed, ik vond dat ze dat ook wel verdiend had na drie pittige shows, waarvan ik eentje heb bijgewoond! Donderdagavond ben ik met Mercedes naar Portsmouth geweest om te gaan kijken en ik vond het zeker heel erg leuk! Toch wel een beetje jaloers, ik wilde dat ik kon dansen maar ja, daar kan ik tot op de dag van vandaag niks van. Volgende week is het in ieder geval mijn beurt, want dan is de gig met mijn band. Dus daar moet ik me nu maar op gaan voorbereiden, toch best spannend!

1. Anneke Assies:
    Wat een mooi verhaal. Fijne zondag Marissa. Liefs Harm en Anneke
  2. Marian kuizenga:
    4 februari 2018
    Wat weer een mooi verhaal van al jullie belevenissen. Veel succes de komende week en groeten Wim en Marian
  3. Oma K.:
    4 februari 2018
    Nou Marissa wat weer een mooi uitgebreid verhaal.Stiekum ben ik jaloers op jou,niet de studie maar de uitstapjes zou ik wel mee willen.Mooie foto,s en een duidelijk benaming wat wat en waar het .Als je weer terug bent mag je voor mij ook een keer koken!Kan nog tot volgend jaar maart dan gaat mn huis plat.Groetjes maar weer en tot de volgende blog.💋🙋
  4. Jos:
    5 februari 2018
    Leuk, Marissa! Genoten van je verhaal. Je ziet het allemaal voor je! Fijn dat je het zo naar je zin hebt en ik weet zeker dat je ook wel uitkijkt naar volgende week maandag...... Heel veel plezier weer in alles en veel succes met de gig met je band......! Liefs van ons, Pieter Jan en Jos
  5. Oma groendijk:
    6 februari 2018
    Nou Marissa wat een uitgebreid reisverslag. Ik heb ervan genoten. Zo zien we door jouw verhaal een beetje mee wat je allemaal gezien hebt. Ook fijn wat je met geschiedenis hebt moeten leren het nu ook in werkelijkheid ziet en dan maakt het nog veel meer indruk. En dan nu zelf koken door jet zelf allemaal uit te proberen krijg je al meer vaardigheid en durf om iets nieuws uit te proberen. Neem veel Engelse recepten mee naar huis dan kunnen we dat weer van jouw leren. Maris heel veel plezier en geniet van het daar zijn. Liefs oma groendijk
  6. Gerlinda:
    6 februari 2018
    Hello on the other side,

Wow Stonehenge in the icing wind 🌀
    How lovely to read about all your adventures , while reading, this song comes up in my head
    https://m.youtube.com/watch?v=_OO2PuGz-H8 , peter Gabriel - solsbury hill 😃
    Enjoy !
  7. Linda:
    20 februari 2018
    vet leuk Maris! je kan echt leuk schrijven! heel veel plezier daar, je bent daar wel op je plek geloof ik. :)