The big journey - part 1

16 april 2018 - Dublin, Ierland

Hallo allemaal, eindelijk een gaatje gevonden om iets op mijn reisblog te schrijven. Ik heb al meerdere requests gekregen ('Gaat het wel goed, ik hoor niks van je,' 'Leef je nog' en 'wanneer komt er weer een blog? Ik wacht met smart') en ik voel me zeer gewaardeerd dat jullie zo naar mijn verhaaltjes uitkijken, maar de boosdoener van dit alles is een bepaalde boekenserie die ik aan het lezen ben en nogal wat van mijn tijd opslokt. Wat voor serie het is daar praat ik liever niet over, maar wie weet, als jullie het lief vragen. Maar goed, ja, ik leef nog en het gaat prima met mij. Nu ik dit schrijf zit ik in het vliegtuig naar Belfast, een van mijn laatste stops. Trouwens, goed nieuws wat betreft mijn examens. Lieve mensen, IK BEN GESLAAGD!!!!! Dat betekent dat ik een Proficiency graad op zak heb en dat ik op C2 niveau zit. Ik ben zoooo blij!

Okay, waar was ik? Ik was in Jersey, maar voor mij is dat alweer ages ago. Ik heb heerlijk van het weer genoten, ben in de War Tunnels geweest, heel indrukwekkend, de oorlogsgeschiedenis van de Channel Islands, en ik ben ook nog in het Jersey museum geweest. Het was zo lekker weer dat ik zelfs naar het Elizabeth Castle kon wandelen bij eb, wat ik dan ook heb gedaan. Het kasteel is prachtig. Wel heel fris, zo aan zee. Normaal gesproken is het ook een eiland, maar Jersey heeft nogal een intens verschil tussen vloed en eb, vandaar. Er was zelfs nog een man, helemaal traditioneel gekleed die ons even liet zien hoe we met een ouderwets wapen moesten schieten. Heel tof en indrukwekkend. De dag daarna ben ik doorgevlogen naar London, wat eigenlijk meer een tussenstop was voor mij, ook al heb ik nog wel even van Hyde Park kunnen genieten. De volgende dag vloog ik namelijk al weer door naar Glasgow. Vond ik niet zo erg hoor, want London Heathrow is al een ervaring op zich. Want jemig, wat heb ik daarvan genoten. Het klinkt misschien heel raar, maar waar wachten op het vliegveld voor anderen misschien vervelend is, is het voor mij een enorm detox-momentje. Wat kan je gebeuren als je eenmaal door de douane bent? En Heathrow is natuurlijk enorm, dus ik had ook genoeg te spotten. De meeste vliegtuigen trouwens met een gestreepte Union Jack staart, haha. Ondanks dat het feit dat Heathrow een pleureseind met de metro is, was ik er wel op tijd. Ik vind het dan ook niet erg om gewoon twee, tweeënhalf uur daar rond te struinen. Toch vrij snel door de douane gegaan, want daarachter is het altijd leuker. Zo ook dit keer. Wat een winkelparadijs! Ik zag veel te veel leuke dingen, ben ook redelijk losgeslagen, oeps, maar er was een fantastische boekenwinkel, nog een, een kleine Harrods, en een superleuke speelgoedwinkel die ik helemaal leeg had gekocht voor Fabian als ik geen arme student was geweest. Ik was bijna blij dat de vlucht een half uur vertraagd was, kon ik nog iets langer shoppen! De vlucht an sich was saai, ook al was het volgens mij het grootste vliegtuig waar ik ooit in heb gezeten. Natuurlijk heb ik wel even goed om me heen gekeken, maar mijn oren waren me ook niet intens dankbaar dat ik twee dagen achter elkaar aan het vliegen was en die lieten dat merken ook. Ik was doodmoe toen ik eindelijk in Glasgow stond, en helemaal blij toen ik eindelijk in mijn geweldige bed mocht duiken, een zachte twijfelaar helemaal voor mij alleen!! Donderdag ben ik even met de trein heen en weer geweest naar Edinburgh, just felt like doing that, so I did. Het was prachtig weer, hier en daar lagen nog sneeuwresten maar het was absoluut niet koud, wel druk. Maar dat is het volgens mij altijd daar. Ik werd zelfs op de vingers getikt door een man omdat ik me ergens langs wurmde zonder me te verontschuldigen, haha, zover kan vriendelijkheid dus gaan. Maar ik raak gewoon een beetje geïrriteerd als ik door wil lopen en mensen midden op straat blijven staan, dus ja... Ik ben nog in het Scottish museum geweest, een immens gebouw, heel erg tof, en daarnaast heb ik een Harry Potter trail gedaan, haha. Edinburgh is daar natuurlijk het bruisende centrum van, naast Oxford, dus je zag er ook veel op hol geslagen fans met toverstaffen en andere dingen waar ik nooit geld aan uit zou willen geven, misschien zou ik het overwegen als de toverstaf het daadwerkelijk zou doen. Al met al een superleuke dag gehad en toen weer met de trein terug gegaan naar Glasgow. Meer volgt snel!

Update: nu ik dit plaats ben ik inmiddels al in Dublin, maar ik heb ivm met internet nog niet de mogelijkheid gehad om het eerder te publiceren. Zoals ik zei, meer komt snel en dat geldt ook voor foto's!

1. Gerlinda:
    16 april 2018
    Hello on the other side, wow congratulations on your exam 🍾👍🏼, well done , I'm enjoying your writing and all the exiting stories, how great it is that you can do this ...😁 enjoy your stay in Dublin,and drink a pint of beer 🍺,
  2. Marjan Groendijk:
    16 april 2018
    Fantastisch dat je geslaagd bent. Van je Hieperdepiep... Hoera!!! Van harte gefeliciteerd met een dikke knuffel erbij. (Wat die C2 inhoudt leg je mij nog maar eens uit).
  3. Jos:
    16 april 2018
    Hoi Marissa, van harte gefeliciteerd !! Wat fijn dat je geslaagd bent en wat goed van je! Het blijft maar spannend je verhalen. Wat zie je toch ontzettend veel! Ook zijn we blij dat je morgenavond/nacht weer thuis bent. En wij niet alleen.......Fabian had het vandaag vaak over zijn "grote zus". Die is zeker blij! Een goede reis en tot gauw!
  4. Marian Kuizenga:
    16 april 2018
    Gefeliciteerd, geweldig in zo’n kort tijdsbestek dit te presteren! En wat heb jij straks veel te vertellen aan een ieder nu je zoveel gezien en beleefd hebt. Goeie vlucht terug en ik zie je vast gauw weer in Winsum. Groetjes Marian en Wim.
  5. Annemarie and Harm Jan:
    16 april 2018
    Gefeliciteerd met het behalen van je graad. Prachtig jouw verhalen te lezen.
    Een goede reis naar Bedum.
  6. Oma K.:
    17 april 2018
    Hè kanjer kan niet wachten om je persoonlijk te knuffelen.GEFELICITEERD met het behalen van het examen! En wat geniet je daar.Het is je gegunt.Kijk af en toe op maps waar je bent.Wens je nog veel plezier de laatste dagen, en ik zie je snel.gr en een knuffel.Tot gauw ziens! Oma K.