The big journey - part 2

17 april 2018 - Dublin Airport, Ierland

Korte update wat betreft mijn huidige situatie, ik ben nog steeds in Dublin, maar niet lang meer, helaas. Zometeen (echt op het punt van opstijgen) vlieg ik naar huis en dan is mijn prachtige reis helaas ten einde. Maar zover is het nog niet. Nog heel even, al denk ik dat jullie dit pas lezen als ik allang weer thuis ben. Mochten jullie het verwarrend vinden dat ik dingen zo laat plaats en niet meer weten wat wanneer was, bij het kopje 'kaart' kunnen jullie de complete route die ik afgelegd heb terugvinden, en ook zien dat ik behoorlijk wat kilometertjes heb gemaakt :) Voor nu zijn er 7, ZEVEN vliegtuigen voor ons die ook moeten opstijgen, en vanwege de aanwezigheid van enkel één baan, wat betekent dat er af en toe dus ook geland moet worden, staan we hier nog wel even.

Maar goed, waar was ik. Voordat ik begin even alle credits naar Arra en Barbara, waar ik een prachtig weekend heb gehad. Dat ging als volgt: vrijdag, alweer meer dan een week geleden, was ik nog in Glasgow, maar had ik s middags met Barbara afgesproken, want ik mocht drie dagen bij hen verblijven! Zij wonen in North Ballacullish, aan de westkust van Schotland. Ik trof haar op het treinstation van Paisley, vlakbij Glasgow, en toen kon ik met haar meerijden. Enne, voor mij was dat even aankomen in de hemel. Een eigen kamertje, een heerlijk bed, lekker eten dat voor je gemaakt wordt, katten die geaaid willen worden enzovoort. En Barbara en Arra zijn ook nog hartstikke lieve, gastvrije mensen, wat wilde ik nog meer. De omgeving was prachtig en als kers op de taart had Barbara ook nog het tweede deel in de kast liggen van een niet nader te noemen boekenserie, die ik nog altijd druk aan het lezen ben, maar toen net het eerste deel van uit had. Zaterdag heeft Arra me meegenomen naar Fort William, daar is een klein museum en een leuk winkelcentrum, en s avonds heb ik met Barbara overlegd wat ik na t weekend zou gaan doen, want ze wilde me wel helpen met boeken. Graag natuurlijk! Mijn volgende stop werd Isle of Skye, waar ik al heel graag heen wilde. Zondag, na een heerlijk ontbijt (!!!!) heeft Barbara me mee uit fietsen genomen. Ik dacht dat ik het raar zou vinden om links te moeten fietsen ipv rechts, maar ik was er inmiddels al zo aan gewend dat dat me reuze meeviel. Ik merkte alleen wel dat mijn conditie er flink op achteruit was gegaan. Kan je nagaan, ik had drie maanden niet gefietst! De plekken waar we heen gingen waren echt prachtig. Besneeuwde bergen, kristalhelder water etc. etc. Daarom zal ik vooral even van de gelegenheid gebruik maken om reclame te maken voor de B & B die Arra en Barbara hebben, Sealladh Na Beinne (http://www.stay-glencoe.co.uk/) De omgeving en alles is het absoluut waard! Ik moest er wel van Barbara bij zeggen dat het strikt voor twee personen is, ze hadden al gekke dingen meegemaakt ;) Na de fietstocht heb ik nog een stukje gewandeld naar het stenenstrandje dat zij praktisch voor de deur hebben en daar naar de beginnende zonsondergang gekeken. Zoals ik zei, superweekend, enne, o ja, de gin was superlekker!

Maandagochtend ben ik vrij op tijd met de bus richting Portree op Skye gegaan. Moest ook wel, want dat was nog een dikke drie uur verderop. Ik heb me ondanks dat absoluut niet verveeld want je raakt niet uitgekeken op Schotland. Nooit. Het is zo mooi! Portree is trouwens maar een heel klein stadje. Het mag dan wel de hoofdstad zijn van Skye, ik betwijfel of het groter is dan Bedum. Denk het niet. Maar je moet ook niet naar Skye gaan voor de steden of om te shoppen, maar voor de mooie natuur! Ik heb meteen die middag een wandeltocht gedaan, een stukje buiten Portree, langs de kust. Pittig, veel klimmen, maar het absoluut waard, al twijfelde ik wel steeds of ik wel goed liep, haha. Ik had niet echt zin om te verdwalen in de wildernis. Niet dat dat echt kon want er was maar één pad, je kon maar een kant op. Maar toch schiet het soms zo door je hoofd. Het hielp dat ik een boekje van Arra had gekregen over Skye waar ook deze route precies in beschreven stond. Dinsdag heb ik een tour gedaan vanuit Portree, aangezien ik graag in korte tijd van alles wilde zien, en het openbaar vervoer op Skye is nou niet echt je dat. Maar die tour was het ook echt waard hoor! Sinds zondag had ik al flinke mazzel gehad met het weer en dat was nu niet anders. Het was echt warm, en ik moest mijn zonnebril gebruiken om alles goed te kunnen zien. Toch maar goed dat ik m wel had meegenomen. Er is zoveel te zien op Skye, dat is echt niet normaal. Je draait je om en je ziet het volgende natuurwonder alweer. Ik ben onder andere bij de Fairy Pools geweest (kleine watervalletjes met kristalhelder water waar je zo in wil springen), Neist Point, het meest westelijke punt met intens blauw water en indrukwekkende kliffen, waar je de Outer Hebrides kan zien liggen, Fairy Glen, een vallei waar elfjes zouden leven, en ik moet zeggen, zo zag het er ook wel uit, en nog wat andere fotogenieke plekken, waaronder de Quiraing, waar ook films zijn opgenomen. Echt fantastisch, dus ik probeer de foto's zo snel mogeljk te posten. De dag erna ben ik weer doorgereisd naar Inverness, via Kyle of Lochalsh, wat voor mij eigenlijk meer een tussenstop was, aangezien ik donderdag weer door zou vliegen naar Belfast en dus gebruik moest maken van de luchthaven XD. Ik was immers al een keer in Inverness geweest. Nou ja, de treinreis van Kyle naar Inverness schijnt één van de mooiste van Europa te zijn en zo zag het er ook wel uit! Echt geweldig om met de trein door dat ruwe landschap te rijden. Inverness zelf heeft ook ontzettend leuke plekjes, maar de mensen nemen het daar niet zo nauw met de klok. Dat hadden Am en ik vorig jaar al ondervonden, en ook nu dreef dat mij tot grote ergernis, voornamelijk toen ik met de bus naar het vliegveld moest... Anyway, het is allemaal goed gekomen en ik ben in het vliegtuig gekomen, net als nu, al moet ik zeggen dat het zonet allemaal iets soepeler ging. Mijn laatste reisdeel komt ook snel online, want inmiddels zijn we allang opgestegen (ja, je moet niet denken dat ik aan één stuk door en in tien minuten even zo'n verhaal neerpen, daar komt nog behoorlijk wat bij kijken), kan ik de zon zien ondergaan en sta ik zometeen weer op Nederlandse bodem. Een gek idee. Heel gek. Dus... tot snel allemaal!

1. Jos:
    18 april 2018
    Dankjewel, Marissa, voor alle prachtige verhalen! We zien elkaar gauw!
  2. Marian Kuizenga:
    21 april 2018
    Wat heb jij in die 3 en halve maandveel meegemaakt. Nu na genieten! En wij hebben genoten van je bijzondere verhalen van al je belevenissen. Hopelijk went het snel weer om in Bedum te zijn. Fabian is in ieder geval blij om z’n zus weer thuis te zien. Groet, Marian en Wim.