Oxford - Straight into the movies

3 maart 2018 - Isle of Wight, Verenigd Koninkrijk

Hallo lieve allemaal, sorry dat ik jullie zo lang heb laten wachten op een nieuw reisverhaal, maar ondanks alle drukte heb ik nu toch een beetje tijd gevonden om even te schrijven. Eigenlijk komt dat vooral omdat Amke en ik belachelijk vroeg wakker zijn door een fluitend geluid bij het raam door de harde wind. Ik hoop voor Eef dat zij nog als een blok slaapt met haar oordoppen, want wij gaan zo ongeveer dood van ergernis. Straks maar even melden bij de receptie. Nu focussen op iets anders. Voor zover dat kan. Welkom op Isle of Wight, een prachtige plek, zelfs om 7 uur 's ochtends. Het eerste wat ik graag met jullie wil delen is mijn intense haat voor de vloerbedekking in mijn kamertje. Afgelopen week is de inspectie geweest, die dan checkt of we onze kamers wel een beetje schoon houden, en vooral mijn vloer was een bende dus ik had bedacht dat ik maar even moest gaan stofzuigen. Blijkbaar dacht alleen iedereen dat dus een stofzuiger kon ik wel vergeten. Bovendien was met stofzuigen alleen het probleem niet opgelost dus ben ik maar gaan soppen. Toen wist ik weer waarom ik thuis laminaat heb, alleen al om mijn haar waarvan ik toch de helft terugvind op de vloer. Heel fijn. Zeker ook als je dan van zondag tot dinsdag je vloer brandschoon moet houden. Dat wil bijna niet. Maar uiteindelijk hebben mijn pogingen zijn vruchten afgeworpen, geen aanmerkingen van de inspectie. Gelukkig maar, daar had ik echt geen zin in. De oven is weer vies en iedereen zegt dat ie het niet gedaan heeft dus dat gezeik op zich is al erg genoeg. Afgelopen zaterdag zijn we naar Oxford geweest!!! Ik had wel gedacht dat het leuk zo zijn, maar Oxford is echt fantastisch. We hadden een hele dag en toch te weinig tijd, ik heb de hele dag mijn ogen uitgekeken, en ik had nog altijd het gevoel dat ik niet alles gezien had. Letterlijk overal moest je 360 graden om je heen kijken om niks te missen. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk op de foto te zetten voor jullie, maar mijn advies is: ga er echt een keer zelf heen. Dit moet je gezien hebben. Keep in mind dat ze daar wel een beetje afzetters zijn, want in tegenstelling tot de rest van Engeland moet je bijna overal entree betalen. Dat deed wel pijn in mijn portemonnee, want ik ben ook maar een arme student.... O ja, sorry over de eventuele fouten in mijn Nederlands, want ik weet dat het cliche is, maar ik verbaas me erover hoe mijn hoofd zichzelf in het Engels heeft geprogrammeerd. Ik denk niet per se in het Engels (soms wel) en ik ben ook niet echt woorden kwijt (natuurlijk zijn ook hier uitzonderingen op) maar ik kom vooral met de zinsbouw vaak niet meer uit in het Nederlands. Dus misschien kan je Engelse zinsbouw spotten in dit verhaal, als je goed oplet, haha.

Anyway, afgelopen week was druk. We moesten een nieuw bandproject opzetten voor de gig over een paar weken en wat betreft mijn Engels lessen ben ik me vooral heel druk aan het voorbereiden op het examen over TWEE weken. I'm freaking out already... En daarnaast is dit ook nog de tijd dat heel veel mensen weggaan, wat resulteert in hartverscheurende afscheidstaferelen, ook bij mij, want mijn lieve vriendin Maria ging terug naar Spanje. Ik heb haar donderdagavond nog geholpen met inpakken en vrijdag was ze weg... Ik zal haar missen, ook al zaten we niet meer bij elkaar in de klas. Vrijdagmiddag heb ik mijn Anglia Speaking gehad, wat gelukkig volgens mij wel redelijk goed ging. Afwachten maar weer. Daarnaast was er nog het probleem dat niemand scheen te weten dat de excursie om 8 uur zou vertrekken ipv 9, wat op de poster stond. Ik zelf kwam daar ook pas vrij laat achter, maar goed, zaterdagmorgen stond iedereen er rond 8 uur wel dus we waren er nog aardig in geslaagd iedereen te informeren. Het was niet eens zo lang rijden, maar het stomme is, dat hadden we ook toen we naar Bath gingen, dan rijd je in the middle of nowhere en opeens BAM, stad, Het gaat niet geleidelijk, ergens, zomaar in het zoveelste stuk heuvelland droppen de Engelsen een oude prachtige stad. Het zonnetje hielp in dit geval toch nog mee, het was prachtig weer maar ijskoud. Ik ben met Merce en Honami Oxford in geweest, maar we hadden vrij snel door dat we nooit genoeg tijd zouden hebben om alles te zien wat we wilden. Merce wilde sowieso naar de Bodleian Library, waar je alleen in mocht met een Guided Tour. Die maar geboekt, daarna doorgelopen... Oxford heeft dus gewoon 40 colleges! 40! En natuurlijk de prestigieuze universiteit, die ook lekker gepromoot werd. En filmsets van allerlei films, zoals natuurlijk Harry Potter, the Golden Compass en Alice in Wonderland. Helaas moesten we bij een kathedraal verstek laten gaan, omdat er zo'n lange rij stond en we nog te weinig tijd hadden. Ik had er nog wel dagen, weken kunnen rondlopen. As I said, ga er vooral een keer zelf heen :) Woensdag kwamen Am en Eef aan hier in Engeland. Omdat hier nou nooit eens iets makkelijk kan gaan ging dat natuurlijk ook weer met horten en stoten, het begon voor hen al met de trein in Nederland die niet reed, dat ze uiteindelijk via Leeuwarden, bij Zwolle met de bus op Schiphol gekomen zijn. Toen stuurden ze mij een berichtje. Een uur vertraging. En het werd steeds meer. Ik ben gewoon volgens plan uit school op de trein gestapt, naar de goede terminal gelopen en daar was het overigens best wel koud, het is de hele week al ijskoud en toen maar wachten. Even thee gehaald met iets teveel melk, want ik had effe niet door dat ik zelf stop moest zeggen, maar oké. Ik was allang blij toen ik doorhad dat ze uiteindelijk vertrokken waren. En geland. Ik zag de monitor verspringen. Ik was echt blij ze te zien en ik vond het vervelend dat de reis niet gewoon soepel kon gaan. Helaas heb ik daar geen controle op. Niet dat de trein terug naar Chi erg behulpzaam was want daar was prompt ook de directe trein verdwenen. We waren later terug dan ik had gehoopt maar ja, ze waren in elk geval hier en hun slaapplekje was dik in orde. Gisteren zijn we vertrokken naar Isle of Wight, wat tot nu toe supermooi lijkt, maar hier komen had ook nog aardig wat voeten in de aarde, vanwege het weer hier, sneeuw! Iedereen in paniek. Jullie horen er snel over :)

1. Dries:
    Hoi Marissa.
    Wat leuk dat je het zo naar de zin gaat.
    En mooi voor je pa en Marie dat je inmiddels een afgestudeert schoonmaakster bent! 🤣
    Heel veel plezier nog en geniet er van!
  2. Marian Kuizenga:
    3 maart 2018
    Prachtig zo’n uitgebreid verslag van wat je allemaal beleefd en mee maakt. Zo genieten we met je mee. Veel succes en liefs van ons uit Winsum.
  3. Jan Emmelkamp:
    3 maart 2018
    Bij jouw verhalen geef ik niet steeds een reactie. Maar ik lees ze wel, hoor!
    Interessant en erg leuk, wat je allemaal doet en meemaakt. Je denkt dus al steeds meer in het Engels. Je Nederlands zal daar wel niet onder lijden. Ik begrijp, dat het weer bij jullie ook bar en boos is. Veel sneeuw e.d. Wij hebben geen sneeuw, maar het is hier wel berekoud.
    Besef je, dat je alweer over de helft bent? Je komt tijd te kort alles mee te maken en te zien. Veel plezier en succes verder........
  4. Oma K.:
    4 maart 2018
    Nou Opa Jan ,Oma K. Wil nog wel een keer een kijkje nemen waar Marissa zit.Misschien kunnen we dat nog een keer samen doen Marissa.Wordt wel erg nieuwsgierig hoe het daar in werkelijk is.En geniet steeds van je mooie verhalen.Ja het is al weer maart.Dus de laatste tijd maar genieten en goed in je opnemen voor zover dat gaat.Sterkte met de studie en liefs Oma K.
  5. Oma groendijk:
    4 maart 2018
    Dus Maris als je later moet kiezen tussen vloerbedekking en laminaat weet jij het wel. Je verliest toch niet al je haar? Een mooie beschrijving van Oxfort! Tjonge wat kun jij mooie omschrijvingen van je leven daar geven. Mijn complimenten hoor. Dus je hebt leuke dagen met je vriendinnen gehad ondanks de kou. De afgelopen week was het hier ook koud. We hebben dagen gehad met 7 graden onder nul. Smacht wel 10 graden onder nul. Maar vandaag al weer 7 graden boven nul. Dus gedaan met de ijspret. Alle ijsbanen waren open en de verkoop van schaatsen was enorm gestegen want velen hadden geen schaatsen meer vooral de kinderen. Hopen dat ze die het volgende jaar ook nog kunnen gebruiken. Wij hier in het noorden hebben niet veel rotzooi gehad. Zelfs ramen krabben hoefde niet want het was erg droog weer. Dat was in het zuiden van Nederland heel anders. Hoop dat je je cambrige examen lukt met 14 dagen. Al zou het maar met 1 punt omhoog gaan. Heb afgelopen zaterdag mm laatste expositie met 3 groepen cursisten in Grijpskerk gehad. Veel belangstelling en bezoekers gehad. Was een gezellige dag. Op de streekkrant staat een video van een verslag van een van de journalisten. Sterkte met je Engelse studie en met de band. Liefs oma
  6. Jos:
    4 maart 2018
    Wat weer heerlijk om te lezen, Marissa! Je ziet het helemaal voor je! Wat een waardevolle ervaring toch en je studeert nog hard ook! We hebben net de uitnodigingen voor het afscheid van Pieter klaar gemaakt voor verzending en vinden het jammer dat je er niet bij kunt zijn. Maar.....wat je nu meemaakt is vele malen meer waard en we vinden vast nog genoeg om te vieren....hopen we.....
  7. H.W.Emmelkamp:
    7 maart 2018
    Hallo Marissa mooi verhaal weer, en Engeland blijft toch een mooi maar ook apart land. we zijn er nu een paar keer geweest op de fiets. Dus Oxford is ook een aanrader, moeten we dus nog een keer heen.
    veel plezier daar.